Mohd Nasir Isa's Blog

Just another WordPress.com weblog

Chinese New Year

with 8 comments

Tahun baru, tahun Naga Air disambut oleh masyarakat Cina bermula dari hari ini. Persoalan yang timbul dalam kepala saya ialah, kenapa kaum Cina nak sambut tahun baru selama 2 HARI, sedangkan kaum2 lain cuma menyambut tahun baru selama 1 HARI SAHAJA !!! Kenapa sampai 2 HARI?

Kaum2 lain di Malaysia kita ini menyambut hari2 kebesaran mereka yang rata-ratanya bersangkutan dengan perayaan keagamaan masing2. Umat Islam kita menyambut hari2 raya yang memang bersangkutan dengan ugama Islam, begitu juga India, Sikh, Christian dengan perayaan ugama masing2, tapi kaum Cina menyambut tahun baru sahaja, memang saya tak faham dan tak akan faham sampai bila2. Anda macamana?

Walau apa pun, saya mengucapkan selamat tahun baru Cina, tapi untuk hari ini saja, bukan esok..

Written by mohdnasirisa

23/01/2012 at 7:14 am

Posted in Uncategorized

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Yaa… PPA datang lagi di tahun naga air ini… Semenjak seminggu dua kebelakangan ini aku di hubungi oleh beberapa rakan lama di dlm company… Masing2 mengeluh dan meluahkan perasaan tentang puaka PPA dan M3 (atau nama baru 3L) yg sudah mula mengamuk kembali dan sudah pun meragut beberapa korban setakat yg aku tahu… Ada yg sudah terkena dan ada yg rasa2 mcm akan terkena… Entahlah.. Aku pun tak tau senarai korban telah di keluarkan atau belum… Maklumlah aku tidak lagi bekerja di sana, jadi aku x tau… Masing2 bertanyakan aku samada ada kekosongan atau tidak di tempat aku bekerja sekarang… Masing2 sudah mula merasa bahangnya… Aku tidak boleh berjanji, cuba juga menolong diorang dgn menghantar resume diorang kepada HR tempat aku bekerja… Itu sahaja yg aku mampu lakukan…Dan pada yg sudah terkena pula, rasa macam nak menangis pun ada kata diorang… Aku cukup2 faham perasaan mereka ketika ini sebab aku pun berada di tempat mereka dulu… Bezanya cuma aku lebih bernasib sebab tempat kerja lamaku sebelum aku masuk ke company masih lagi memerlukan khidmat aku dan menerima ku tanpa banyak kerenah… Aku pun tak tau apa nak jadi dgn company ni… Aku takut lambat laun terlingkup kerana doa org2 yang teraniaya…

    Zack

    31/01/2012 at 9:24 pm

    • Aku rasa terlingkup jugak company ni. Bahagian atas tu banyak politik. Bawah sikit kuat makan rasuah. Hak bawah pandai menipu. Yg. buat kerja & experienced dibuang -nya.

      Jack

      01/02/2012 at 6:00 pm

      • Aku setuju… Company ini pasti akan lingkup… Masa saja yg akan menentukan… Sebab berapa banyak org teraniaya berdoa siang malam… Tak kan lah satu pun x akan di makbulkan Allah…

        Zack

        02/02/2012 at 8:24 pm

  2. Baru dpt tahu dari member kt company, unwritten policy masa zmn Tan Sri yg tidak membenarkn sapa2 yg dah berhenti masuk balik ke company sudah diubah…merayu2 lah pulak supaya ada staff yg dah berhenti supaya mohon semula kerja kt company..sampai ambik contract staff level executive (yg dulunye cuma non exec je)…lepas tu bg gaji 7-8k..sah2 manusia mcm ni x de loyalty dah…keja 3-4 tahun, cantikkn resume, pastu blah…dptkn post yg lebih terjamin…itulah, mcm mana la buat staff planning…x paham

    Alida Latifah

    08/02/2012 at 9:07 pm

    • Satu lagi anggapan masa zaman presiden lama ialah, satu pergi, sepuluh mari. Sekarang baru dia tau yg pergi, tak mau mari lagi.. padan muka kompeni.

      mohdnasirisa

      08/02/2012 at 9:33 pm

      • masalahnya en nasir, kalau dah tahu staff mmg x cukup, naper sesibuk buat policy2 yg tah hapa2?sudah tentu yg pergi x mau kembali…

        Alida Latifah

        08/02/2012 at 10:39 pm

      • Ye betul tu. Yang dah pergi x mungkin kembali lagi selagi puaka M3 masih lagi bermaharaja lela… Manakala yg ada sekarang ni, telah pun siap sedia dgn backup plan masing2 andai kata petaka dtg menimpa… Ada juga seorang dua rakan2 ku yg berminat benar nak masuk ke company… Tapi aku cerita kan segala2 nya apa yg diorang tidak nampak dari luar… Barulah diorang tahu apa itu company yg sebenarnya… Dan aku nasihatkan kalau kepingin sgt nak berkerja di dlm company, jadi contract staff sudahlah agar x di ganggu puaka M3…

        Zack

        11/02/2012 at 1:34 pm

    • Yang buat polisi gilaa ni maybe from outside…yg tak tahu menahu apa2 pasai hal2 dalaman. Yang merayu tu level operational… bhg yg menanggung beban polisi ni.

      Jack

      06/03/2012 at 5:38 pm


Leave a Reply

